Τι θα πει πραγματικά υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή ;

May 09, 2017 No Comments by

Βομβαρδισμός πληροφοριών …

Όλα τα μέσα μας βομβαρδίζουν συνεχώς με πληροφορίες σχετικά με την υγεία μας, την σωστή και ισορροπημένη διατροφή που πρέπει να ακολουθούμε, την σωματική άσκηση που θα μας εξασφαλίσει μια καλή φυσική κατάσταση και ένα όμορφο και αδυνατο σώμα γεμάτο ενέργεια και ζωντάνια … αλλά πόσο καλά έχουμε κατανοήσει τελικά τι πραγματικά σημαίνει “υγιεινή διατροφή” ;

Τα περιοδικά, το ίντερνετ, η τηλεόραση – όλα είναι γεμάτα από πληροφορίες για το πώς θα κατακτήσουμε το τέλειο σώμα, για το πώς θα ενισχύσουμε και θα εδραιώσουμε την υγεία μας, για το πώς θα κατακτήσουμε την απόλυτη ομορφιά … αλλά επί της ουσίας δεν έχουμε κτανοήσει τίποτα και ως εκ τούτου δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε τίποτα σωστά ώστε να έχει τα σωστά (και φυσικά τα μέγιστα !) αποτελέσματα !

Τι θα πει λοιπόν “υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή” ;

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για να εφαρμόσουμε σωστά ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο ;

Πρόκειται για δίαιτα ή για τρόπο ζωής ;

Μετρώντας θερμίδες …

Η υγεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το σωματικό μας βάρος. Τα πολλά κιλά επιβαρύνουν τον οργανισμό, μειώνουν τις άμυνές του και δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του ! Προσπαθώντας όμως πολλές φορές να μειώσουμε το βάρος μας, καταφεύγουμε σε σοβαρά και σημαντικά λάθη που βλάπτουν ακόμα πιο πολύ τον οργανισμό και τη λειτουργία του.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα με το μέτρημα των θερμίδων. Όλοι έχουμε μετρήσει (ή έστω έχουμε προσπαθήσει) να “δαμάσουμε” την όρεξή μας καταγράφοντας και μετρώντας τις θερμίδες που καταναλωνουμε ημερησίως στα γεύματά μας. Δυστυχώς, πολύ συχνά, αυτό οδηγεί σε διατροφικές υπερβολές που στερούν από τον οργανισμό πολύτιμα συστατικά, βιταμίνες αλλά και ενέργεια !

ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή δεν στερεί από τον οργανισμό την ενέργεια που χρειάζεται (όπως αντίστοιχα πράττουν οι περισσότερες από τις εξαντλητικές δίαιτες που κυκλοφορούν κατά καιρό και που είναι – ορισμένες από αυτές – άκρως επικίνδυνες !).

Η σωστή διατροφή απαιτεί τα σωστά γεύματα, στον σωστό αριθμό και με τη σωστή συχνότητα ημερησίως, με τα σωστά υλικά και φυσικά με την σωστή θερμιδική αξία που θα “φορτίσει” τον οργανισμό με ενέργεια για να λειτουργήσει σωστά (σωματικά και εγκεφαλικά) μέσα στην ημέρα !

Πόσες θερμίδες πρέπει να τρώω ;

Πόσοι γνωρίζουν τις πραγματικές ανάγκες του οργανισμού τους ;

Πόσοι γνωρίζουν τον ακριβή θερμιδικό αριθμό των ημερησίων γευμάτων τους ώστε να έχουν έναν υγιή οργανισμό ;

Πόσοι γνωρίζουν πόσες θερμίδες θα πρέπει να καταναλώνουν για να χάσουν βάρος … χωρίς όμως αυτό να αποβεί εις βάρος της υγείας και του οργανισμού τους ;

Με έναν απλούστατο υπολογισμό μπορούν πλέον όλοι να γνωρίζουν τον βασικό μεταβολικό αριθμό του οργανισμού τους (με βάση τα προσωπικά τους στοιχεία) και να χτίσουν μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή που θα διατηρεί το σώμα τους αδύνατο (σε κιλά) αλλά και συνάμα δυνατό (σε υγεία και ενέργεια) !

Τι είναι όμως ο βασικός μεταβολισμός ;

Πώς επηρεάζει τη διατροφή μας και γιατί πρέπει να τον γνωρίζουμε ;

Είναι ίδιος για όλους ;

Ο μεταβολικός αριθμός δεν είναι ίδιος για όλους τους ανθρώπους ! Καθορίζεται από παράγοντες όπως το φύλο, η ηλικία, το ύψος και το σωματικό βάρος του κάθε ατόμου και υπολογίζεται με βάση αυτά τα στοιχεία.

Έτσι, για τις γυναίκες ο βασικός μεταβολισμός (ΒΜ) υπολογίζεται με την ακόλουθη εξίσωση :

ΒΜ = 655 + (9.6 x B) + (1.8 x Y) – (4.7 x H)

Και για τους άντρες με την εξίσωση :

BM = 66 = (13.7 x B) + (5 x Y) – (6.8 x H)

Όπου Β είναι το βάρος μετρημένο σε κιλά, Υ είναι το ύψος μετρημένο σε εκατοστά (και όχι σε μέτρα, δηλαδή αν είστε 1.65 σε μέτρα αντιστοιχεί σε 165 εκτοστά) και τέλος Η είναι η ηλικία σε χρόνια.

Τι είναι όμως πραγματικά ο βασικός μεταβολισμός ;

Τι μας δείχνει το νούμερο που προκύπτει από την εξίσωση ;

Πώς καθορίζει τα γεύματά μας αν θέλουμε να πάρουμε βάρος, να χάσουμε βάρος ή να παραμείνουμε στα κιλά μας ;

Το αποτέλεσμα που προκύπτει από τις παραπάνω εξισώσεις είναι ο αριθμός των θερμίδων που χρειάζεται καθημερινά ο οργανισμός μας για να πραγματοποιήσει όλες τις φυσικές λειτουργίες του (ανεξάρτητα αό την δραστηριότητά μας μέσα στη διάρκεια της ημέρας). Με λίγα λόγια ο αρθμός αυτός είναι οι θερμίδες που χρειαζόμαστε απαραιτήτως από τα γεύματά μας για να απαραμείνουμε ζωντανοί και υγιείς και να λειτουργούν φυσιολογικά όλα μας τα όργανα.

Τι συμβαίνει όμως όταν ένα άτομο έχει έντονη φυσική δραστηριότητα μέσα στην ημέρα του και ένα άλλο όχι ;

Επηρεάζει αυτό το μέγεθος των γευμάτων και τις θερμίδες που θα πρέπει να καταναλώνει ;

Πώς υπολογίζουμε τις θερμίδες και με βάση αυτόν τον παράγοντα ;

Όπως είναι απόλυτα λογικό, η σωματική άσκηση αλλά και η κινητικότητα του κάθε ατόμου καθημερινά (ακόμα και στη δουλειά του), παίζει σημαντικό ρόλο στο ποσό ενέργειας που χρειάζεται, στο ποσό ενέργειας που δαπανά, και άρα και στο ποσό θερμίδων που θα πρέπει να λαμβάνει απο τη διατροφή του.

Ανάλογα με τη φυσική δραστηριότητα του κάθε ατόμου, το ποσό θερμίδων που προκύπτει από τον βασικό μεταβολισμό (ΒΜ) αυξάνεται κατά ένα ποσοστό της τάξης του :

  • 20 % για τα άτομα που ακολουθούν μια καθιστική ζωή χωρίς καμία φυσική δραστηριότητα
  • 30 % για τα άτομα που κάνουν κάποια δουλειά γραφείου ή ασχολούνται με το νοικοκυριό και έχουν ελάχιστη ημερήσια φυσική δραστηριότητα
  • 40 % για τα άτομα με μέτρια φυσική δραστηριότητα όπως επαγγέλματα χειρονατικά με χρήση μηχανημάτων κλπ
  • 50 % – 60 % για τα άτομα με έντονη φυσική δραστηριότητα όπως για παράδειγμα γυμναστές, αθλητές ή χορευτές
  • 70 % – 80 % για τα άτομα με βαριά φυσική δραστηριότητα όπως είναι οι ποδοσφαιριστές ή οι οικοδόμοι

ΠΡΟΣΟΧΗ : Φυσικά ο υπολογισμός αυτός γίνεται κατά προσέγγιση και δεν είναι ο ακριβής αριθμός των θερμίδων !

Τι θα πει πραγματικά υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή ;

About the author

The author didnt add any Information to his profile yet
Comments are closed.