Οστεοπόρωση και γυμναστική

Nov 02, 2012 No Comments by

Η οστεοπόρωση που προέρχεται από τις λέξεις οστούν που σημαίνει κόκκαλο και πόρος, είναι μια ασθένεια που προσβάλλει τα οστά, τα αποδυναμώνει, και τα καθιστά πολύ ευπαθή σε τραυματισμούς και κατάγματα. Δηλαδή παρατηρείται αποδόμηση της δομής των οστών και αλλοίωση των πρωτεϊνών ποσοτικά και ποιοτικά.

Τα σημεία του σώματος που είναι πιο ευπαθή με την οστεοπόρωση

  • Καρποί των χεριών
  • Ισχίο
  • Σπονδυλική στήλη
  • Αστράγαλοι

Μορφές οστεοπόρωσης

Αυτό που χαρακτηρίζει την οστεοπόρωση είναι η χαμηλή οστική μάζα και συναντάται στις εξής μορφές :

  • Στην πρωτοπαθή
  • Μετεμμηνοπαυσιακή
  • Γεροντική
  • Στην δευτεροπαθή

Η μορφή οστεοπόρωσης που συναντάμε συχνότερα είναι η μετεμμηνοπαυσιακή, που εμφανίζεται στις γυναίκες αφού μπουν στην εμμηνόπαυση και οφείλεται στην μείωση παραγωγής οιστρογόνων από τον οργανισμό. Πρόκειται δηλαδή για μια μορφήτης οστεοπόρωσης που αφορά αποκλειστικά τις γυναίκες και μάλιστα μιας συγκεκριμένης ηλικίας.

Η γεροντική όμως οστεοπόρωση είναι μια μορφή της οστεοπόρωσης που αφορά τόσο τις γυναίκες όσο και τους άνδρες και ειδικότερα προχωρημένης ηλικίας, δηλαδή από περίπου 70 ετών και άνω.

Από την άλλη πλευρά η δευτεροπαθής οστεοπόρωση είναι μια εντελώς διαφορετική μορφή οστεοπόρωσης που εμφανίζεται ειδικά σε άτομα με συγκεκριμένες παθήσεις, όπως είναι η ρευματοειδής αρθρίτιδα, ο υπερθυρεοειδισμός, ο υπερπαραθυρεοειδισμός και διάφορες άλλες.

Ποιοι παράγοντες οδηγούν στην οστεοπόρωση

  • Η κατακόρυφη μείωση της οστικής μάζας που επέρχεται συνήθως κατά το 45ο με 50ο έτος ζωής μια γυναίκας.
  • Το ανώτατο επίπεδο οστικής μάζας που αποκτά ένας άνθρωπος κατά το 25ο περίπου έτος ζωής του.

Η γυμναστική βοηθάει στην οστεοπόρωση;

Αν και οι περισσότεροι θεωρούν πως λόγω της ευθραυστότητας των οστών η άθληση θα ήταν επικίνδυνη για έναν άνθρωπο που πάσχει απο οστεοπόρωση, εντούτοις η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική.

Έχει αποδειχθεί πως άτομα που αθλούνταν τακτικά (δηλαδή το λιγότερο τρεις φορές μέσα στην εβδομάδα), παρουσίαζαν χαρακτηριστικά μεγαλύτερη οστική πυκνότητα από εκείνους που δεν αθλούνταν.

Είδη ασκήσεων που βοηθούν στην αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης

  • Η αερόβια άσκηση

Το βάδισμα, το τρέξιμο, το κολύμπι, το ποδήλατο (όχι με μεγάλη ένταση) και ο χορός είναι μόνο μερικά από τα είδη αερόβιας άσκησης που μπορεί κάποιος με οστεοπόρωση να ακολουθήσει.

  • Ειδικά προγράμματα διατάσεων των μυών.

Αυτά είναι ειδικά προγράμματα που απαρτίζονται από διάφορες ασκήσεις ειδικά για τέντωμα των μυών.

  • Ασκήσεις που αφορούν μυϊκή ενδυνάμωση.

Τέτοιε ασκήσεις είναι τα βαράκια, καθώς και διάφορες ασκήσεις εδάφους ή με ειδικά όργανα γυμναστικής, που στοχεύουν στην ανάπτυξη των μυών και στο δυνάμωμα του μυϊκού μας συστήματος.

  • Δραστηριότητες και αθλήματα που συνδυάζουν αερόβια άσκηση και ισορροπία, όπως ο χορός, το μπάσκετ, το ποδόσφαιρο κ.ά.

Ασκήσεις που πρέπει να αποφεύγονται από άτομα με οστεοπόρωση

  • Τα βάρη (επιτρέπεται μόνο ελαφριά άσκηση)
  • Η αναδίπλωση προς τα εμπρός
  • Οι δυνατές και απότομες κινήσεις
  • Οι έντονοι κραδασμοί
Οστεοπόρωση και γυμναστική

About the author

The author didnt add any Information to his profile yet
Comments are closed.